Inloggen
Welkom Welkom op de site van de Dutch Field Marketing Association (DFMA). DFMA is de branchevereniging voor bedrijven die zich bewegen in de Nederlandse field marketing industrie. Op deze website leest u wat wij voor u kunnen betekenen.
Codes DFMA staat voor zelfregulering van de sector fieldmarketing. De bedrijven die in DFMA verenigd zijn hebben collectieve afspraken gemaakt op het gebied van o.a. kwaliteit, wetgeving en uniformiteit in offertes. Lees meer hierover onder ‘codes’.

Wat is Fieldmarketing

 

Definitie fieldmarketing

Fieldmarketing is een marketingdiscipline die zich, door middel van persoonlijke interactie, richt op het verbeteren van de verkrijgbaarheid, de presentatie, de promotie en de verkoop van producten en diensten. Fieldmarketing speelt zich af ‘in het veld’, daar waar producten en diensten worden aangeboden en op plaatsen waar doelgroepen zich in het dagelijks leven begeven. Fieldmarketing heeft tot doel om koopgedrag en merkbeleving direct te beïnvloeden

 

Het speelveld van fieldmarketing

Persoonlijke interactie is de kern waaruit alle disciplines van fieldmarketing uit voortkomen.

 

 

Fieldmarketing disciplines

  • Sampling & Promotie
  • Sales
  • Merchandising
  • Demonstraties
  • Hospitality
  • Mystery Shopping
  • Auditing
  • Etaleren
  • Visual merchandising

 

De kracht van fieldmarketing


Eén van de belangrijkste taken van de DFMA is het promoten van fieldmarketing als serieuze marketingdiscipline. De kracht van fieldmarketing kun je duiden met een eenvoudige vergelijking tussen populaire communicatie-instrumenten:

 

In geval van reclame prijs je zelf je producten of diensten aan: “Mijn soep is de lekkerste.” Bij PR is het een onafhankelijke derde: “Zijn soep is de lekkerste”. En in het geval van fieldmarketing overtuigt iemand zichzelf met zijn of haar eigen zintuigen: “Deze soep vind ik de aller-lekkerste.”

 

Maar we kunnen meer argumenten in de strijd werpen:

Fieldmarketing disciplines ontlenen hun kracht aan persoonlijk contact en interactie.

 

Fieldmarketing geeft marketeers grip op het proces van overtuiging, aanprijzing, beïnvloeding en verleiding. Het is een instrument waarvan inzet controleerbaar en de resultaten goed meetbaar zijn.

 

Fieldmarketing bevordert de verkrijgbaarheid van producten en diensten door ze actief te promoten onder handelspartners of rechtstreeks aan potentiële kopers en gebruikers.

 

Fieldmarketing presenteert producten en diensten optimaal door ze te laten zien, voelen, horen, proeven en ruiken. Het is een uitstekend instrument om mensen kennis te laten maken met producten en diensten en (zichzelf) te overtuigen via hun zintuigen.

 

Fieldmarketing is bij uitstek geschikt als een product of dienst uitleg behoeft, als er méér over te vertellen valt en als je de werking of het effect ervan kunt demonstreren.

Fieldmarketing brengt producten en diensten tot leven; zorgt ervoor dat mensen ze in de praktijk kunnen ervaren en beleven.

 

Fieldmarketing kan worden ingezet om sturing te geven aan de inspanningen van handelspartners en ook om die inspanningen te monitoren, controleren en erover te rapporteren.

 

Kanalen fieldmarketing

  • Groothandel & retail (food, drogisterij, bruin- en witgoed, DHZ, tabaksspeciaalzaken)
  • Out of Home (bedrijfsrestaurants, sportkantines, tankstations)
  • Horeca (restaurants, discotheken, clubs, cafés)
  • Events, beurzen en congressen
  • Winkelcentra, stadsharten, NS stations, openbare ruimte
  • Door-to-door
  • Medical (huis- en tandartsen, apotheken, ziekenhuizen)

Heeft u vragen

Bel mij terug

(0315) 641 151

Fax: (0315) 641 154

DFMA secretariaat | Postbus 324 | 7000 AH | Doetinchem