Inloggen
Welkom Welkom op de site van de Dutch Field Marketing Association (DFMA). DFMA is de branchevereniging voor bedrijven die zich bewegen in de Nederlandse field marketing industrie. Op deze website leest u wat wij voor u kunnen betekenen.
Codes DFMA staat voor zelfregulering van de sector fieldmarketing. De bedrijven die in DFMA verenigd zijn hebben collectieve afspraken gemaakt op het gebied van o.a. kwaliteit, wetgeving en uniformiteit in offertes. Lees meer hierover onder ‘codes’.

Fieldmarketing disciplines

De fieldmarketing disciplines uitgewerkt:

 

1. Sampling & Promotie

Sampling- en promotie campagnes zijn de perfecte methode om consumenten uw (nieuwe) merk of product te laten ‘beleven’. De sampling- en promotieteams overhandigen een sample van uw product en voorzien de consument van informatie over uw product of dienst. Op deze manier wordt de consument aangemoedigd om uw product te gebruiken en te ervaren. De kracht van de sampling- en promotiecampagnes ligt dan ook in de interactieve face-to-face communicatie.

Sampling- en promotie acties kunnen plaatsvinden op elke gewenste locatie: in een drukke winkelstraat, op de winkelvloer, bij een beurs of congres, op het strand en op grote evenementen en festivals.

 

2. Sales

Als u (extra) capaciteit nodig heeft op het gebied van sales dan kan een fieldmarketingbureau u daarin ondersteunen. Zowel voor tijdelijke ondersteuning bij kortlopende sales activiteiten als het outsourcen van uw buitendienst activiteiten voor langlopende trajecten. Hierbij maken wij een onderscheid tussen de particuliere en de zakelijke markt:

Business-to-business: het bezoeken van klanten en prospects voor de verkoop en distributie van producten en diensten

Business-to-consumer: directe verkoop van producten en diensten bij de klant thuis (door-to-door marketing) of in openbare ruimtes (winkelstraten, stations en evenementen).

 

3. Merchandising

Voor de meest optimale presentatie op de winkelvloer is merchandising uw meest actieve marketing instrument. Uw fieldmarketingbureau voorziet u van professioneel advies over alle aspecten die te maken hebben met de presentatie van uw product.

Hierbij kunt u denken aan schapverzorging, display-opbouw, plaatsing van point-of-sale materiaal, store-checks, service merchandising en ordernotering. Maar ook het beheer en de opslag van display’s en point-of-sale materiaal kunt u aan uw fieldmarketingbureau overlaten.

 

4. Demonstraties

Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de aankopen pas op de winkelvloer besloten wordt. Het is dus enorm belangrijk om uw product of dienst goed onder de aandacht van het winkelende publiek te brengen. Op welke manier kan dit beter dan met een product- c.q. verkoopdemonstratie.

Tijdens een demonstratie kan de consument het product aanraken, proeven en gebruiken. Kortom de consument kan uw product actief ervaren. En dat leidt vaak direct tot de aankoop van het product. Mocht de consument nog twijfels hebben dan kunnen de goed getrainde demonstrateurs vaak juist nog die ene stimulans geven om hem over de streep te trekken.

 

5. Hospitality

Bij deelname aan of de organisatie van een congres, beurs of evenement wilt u een onvergetelijke indruk achterlaten bij u bezoekers. Een fieldmarketingbureau kan u in dit geval op alle gebieden van het hospitality traject ondersteunen. Hospitality medewerkers zijn echte vakmensen. Zij beschikken over een representatief uiterlijk, zijn sociaal en communicatief vaardig en getraind om uw gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen.

De hospitality medewerkers kunnen hierbij worden ingezet als gastvrouwen, standbemanning, vip begeleiding, receptie-, registratie- en cateringmedewerkers.

 

6. Mystery Shopping

U wilt graag zeker weten dat uw product de aandacht krijgt die het verdient. Of u bent benieuwd naar het niveau van de dienstverlening en de bewaking van uw winkelformule. Dan kan mystery-shopping een uitkomst bieden. Mystery-shoppers brengen zonder aankondiging een bezoek aan een aantal filialen waar uw producten en/of diensten verkocht worden. De mystery-shopper gedraagt zich als een "normale" klant en beoordeelt onder andere hoe het is gesteld met de manier van verkopen van een bepaalde actie, hoe het serviceniveau is in de winkel en hoe de producten in een bepaalde formule worden gepresenteerd.

Vervolgens wordt er een rapportage opgemaakt die uiteraard weer wordt teruggekoppeld. Tevens bestaat de mogelijkheid om gelijk “on-the-spot” feedback te geven aan uw medewerkers.

 

7. Auditing

Als u zeker wilt weten dat de afspraken die u op hoofdkantoor niveau heeft gemaakt worden opgevolgd, dan kunt u een fieldmarketingbureau inschakelen voor het uitvoeren van een audit. Hierbij kunt u denken aan controle op aanwezige voorraden, checken of de afgesproken assortimenten worden gevoerd of om te kijken of de product presentatie conform uw afspraken zijn. Zij zijn de (vele) extra ogen en oren van de opdrachtgever.

Door het inschakelen van een fieldmarketingbureau voor het uitvoeren van de audit bent u verzekerd van een onafhankelijke en duidelijk resultaat. Na afloop van de audit krijgt u een rapportage gepresenteerd die de voor u belangrijke managementinformatie bevat.

 

8. Etaleren

Etaleren is het verzorgen van een productpresentatie in een etalage. Doel is het creëren van verleidingskracht waardoor consumenten als het ware naar binnen worden getrokken. De presentatie is creatief, decoratief en met behulp van één of meerder assortimentsgroepen wordt een duidelijke boodschap gevisualiseerd.

Daarnaast is decoreren een belangrijke activiteit, het aankleden van een winkelcentrum, een terras, een plein of event. Met de juiste decoratie kan een specifieke sfeer gecreëerd worden die aansluit bij een marketingthema, een productintroductie of event.

 

9. Visual Merchandising

Een krachtig instrument om verkoop te stimuleren is Visual Merchandising. Een goede presentatie in de winkel, inclusief product- en prijscommunicatie heeft aantoonbaar een positief effect op de verkoop. Het voelen, proeven en ruiken van producten is een belangrijk kenmerk van Visual merchandising. Nauwe betrokkenheid van verkoopmedewerkers bij Visual merchandising is essentieel. Trainingen en workshops worden gegeven voor management en verkoopmedewerkers.

 

10. Ondersteunende diensten

Naast de negen hoofddisciplines op het gebied van fieldmarketing kunnen de bij de DFMA aangesloten bureaus ook een groot aantal ondersteunende diensten verzorgen. Hieronder vallen onder andere:

Advies: het adviseren over uw fieldmarketing strategie.

Warehousing: opslag en distributie van producten en materialen

Crisis Management: directe ondersteuning bij problemen die tijdelijk extra aandacht behoeven zoals bijvoorbeeld terugroepacties

Payrolling: het verzorgen van de volledige personeelsadministratie van uw fieldmarketing personeel

Recruitment & Training: de werving, selectie en training van fieldmarketing personeel

Detachering: het detacheren van personeel op het gebied van fieldmarketing

Heeft u vragen

Bel mij terug

(0315) 641 151

Fax: (0315) 641 154

DFMA secretariaat | Postbus 324 | 7000 AH | Doetinchem